سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تراول کابل آسانسور

یکی از اجزای مهم در سیستم آسانسور، تراول کابل (traveling cable) است. تراول کابل یک نوع کابل تخت و پهن است که وظیفه‌ی آن برقراری ارتباط مابین تابلو فرمان آسانسور و تجهیزات الکترونیکی کابین آسانسور است. تراول کابل آسانسور به دلیل آنکه همراه کابین بالا و پایین می‌شود باید علاوه بر مقاومت و استحکام قابل قبول، از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار باشد.

در تراول کابل مجموعه‌ای از سیم‌ها وجود دارد که ترمینال‌های مشخصی از تابلو فرمان آسانسور را به جعبه رویزیون اتصال می‌دهند. توسط تراول کابل درخواست‌ها و دستورات لازم بین تابلو فرمان و کابین آسانسور کلمان و طبقات رد و بدل می‌شود. این کابل بصورت معلق در چاه آسانسور قرار دارد. نخی بسیار محکم که از جنس نایلون است درون تراول کابل وجود دارد. این نخ باعث ارتقای مقاومت و افزایش طول عمر تراول کابل می‌شود. آلیاژ و مواد سازنده‌ی تراول کابل باید از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. چرا که تراول کابل یکی از اجزای مهم در سیستم کنترلی آسانسور می‌باشد. عدم کارکرد صحیح تراول کابل باعث بروز خسارت‌های بسیاری در آسانسور خواهد شد. تراول کابل‌ها را با سطح مقطع تخت و گرد تولید می‌کنند. این کابل‌ها ضد پارازیت و ضد پیچ‌خوردگی هستند.

انواع تراول کابل آسانسور

تراول کابل را در رشته های 4، 8، 12، 16، 20، 24 و … تولید می‌کنند. تراول کابل‌های موجود در بازار شامل تراول کابل‌ تخت موازی، تراول کابل تخت گروهی و تراول کابل گرد است.

در آسانسور اجزای مهم و ارتباطی بسیار مهمی همچون تراول کابل وجود دارد که نقش بسزایی در عملکرد آسانسورهای ترکیبی دارند. در این بخش از مجله الفارس به بررسی تراول کابل، عملکرد و انواع آن خواهیم پرداخت.

همانطور که از نام تراول کابل (travel cable) پیداست، این نوع کابل تخت دائماً در حال حرکت است و نقطه ارتباطی بین تابلو فرمان و کابین می‌باشد که وظیفه اصلی آن هدایت فرمان و دستورات لازم از تابلو فرمان به کابین آسانسور می‎باشد. این کابل بایستی به لحاظ جنس، مرغوب و محکم و انعطاف‌پذیر باشد.

 

تراول کابل شامل مجموعه سیم‌هایی هستند که ترمینال تابلو فرمان را به جعبه ریوزیون روی کابین مرتبط می‌کندو این کابل از یک سمت به تابلو فرمان و طرف دیگر به زیر کابین متصل می‌باشد و دائماً به همراه آسانسور در حال بالا و پایین رفتن می‌باشد. با توجه به هزینه‌های گزاف این کابل بایستی به جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها در مصرف این کابل دقت کرد و آن را کمتر استفاده نمود. لیکن این نکته حائز اهمیت است که تعداد آن نباید کمتر از 12 رشته به کار برده شود چرا که باعث سبکی و گره خوردن کابل می‌گردد.

در درون تراول کابل رشته‌ای از نخ نایلون بسیار مستحکم موجود است که باعث استحکام و همچنین بالا رفتن استقامت و طول عمر آن خواهد شد. از معروف‌ترین مارک تراول کابل می‌توان به (دت وایلر) سوئیس اشاره نمود که نوع چینی آن بسیار نامرغوب و عمری معادل 3 تا 5 سال دارد که حدود یک پنجم عمر سوئیسی آن می‌باشد.

قابل توجه است که به طور معمول در یک ساختمان 6 طبقه 48 رشته تراول کابل استفاده می‌شود.

به لحاظ ظاهری تراول کابل کلمان با سطح مقطع تخت یا گرد و مخصوص آسانسور با مغزی شیلد شده و ضدپارازیت و پیچ خوردگی در بازار عرضه می‌شوند.

جهت محاسبه تراول کابل، حاصل جمع طول مسیر+ طول کابین+ متراژ روی کابین+ متراژ زیر کابین+ متراژ از چاه آسانسور تا محل نصب تابلو فرمان داخل موتورخانه را به دست می‌آوریم یا فرمول زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

11+(3.2*تعداد توقف)=طول تراول کابل

نکته مهم قابل ذکر این است که انتقال اطلاعات از تابلو فرمان آسانسور به کابین از طریق تراول کابل یا کابل OS جریان پیدا می‌کند و این کابل به صورت معلق در چاه قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که برای جدا نمودن سیم‌های تراول کابل بدون خراب شدن پوسته آن ابزار خاصی وجود ندارد کافیست با کاتر تا جتیی که لازم است، یک برش سطحی روی روکش انداخته بدون اینکه آسیبی به سیم‌های داخلی برسد، سپس می‌توان نخ‌های داخل تراول کابل را محل برش بیرون کشید.

از برترین برندها در حوزه تراول کابل می‌توان:

  • تراول کابل دت وایلر سوئیس
  • تراول کابل سانکای ترکیه
  • تراول کابل ودکاوی ایتالیا
  • تراول کابل شان_تای تایوان
  • تراول کابل نرگیز تر کیه را نام برد.

از ویژگی‌های انواع تراول کابل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تراول کابل اسانسور تخت موازی

  • دارای 12، 18، 20 و 24 رشته
  • سرعت تا 1.5 متر بر ثانیه و طول مسیر تا 70 متر
  • دارای 2 زوج رشته سیم بهم تابیده شیلددار مخصوص تبادل اطلاعات سریال
  • دارای استاندارد CE  و استاندارد ملی

تراول کابل آسانسور تخت گروهی

  • 18، 24 و 36 رشته
  • سرعت تا 10 متر بر ثانیه و طول مسیر بیشتر از 160 متر با سیم بکسل
  • سرعت تا 4 متر بر ثانیه و طول مسیر تا 160 متر بدون سیم بکسل
  • دارای دو زوج رشته سیم بهم تابیده شده شیلددار مخصوص تبادل اطلاعات سربال
  • دارای استاندارد CE و استاندارد ملی

کابل گرد آسانسور

  • دارای 2 زوج رشته سیم بهم تابیده شیلددار
  • مخصوص تبادل اطلاعات سریالی شاسی و نمایشگر طبقات