سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربردهای اصلی بالابرهای صنعتی

تعمیر و نگهداری ساختمان

بالابرهای صنعتی که عمدتا در این زمینه بکار برده می شوند بالابر هوایی، بالابر مفصلی و بالابر بوم دار تلسکوپی هستند. سکوهای کار هوایی به منظور رسیدن به نقاط و ارتفاعاتی ساخته شده اند که سایر ماشین ها نمی توانند. بالابر های تلسکوپی مختص بالا بردن ظرفیت های بالا هستند و بالابرهای مفصلی به منظور امور تعمیر و نگهداری ساختمان ها و کارگاه های عمرانی که دارای سایت ها و محوطه های بسته هستند و دستیابی به نقاط مختلف آنها سخت است، طراحی شده اند. بالابرهای مفصلی به بازوهایی مجهز شده اند که می توانند حول یک ساختمان دسترسی داشته باشند، و جهت اموری مثل رسیدگی به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، امور داکت زنی و امور لوله کشی کاربرد اساسی دارند. این نوع دستگاه ها قابلیت کار در سطوح هموار و ناهموار را دارند، که باعث می شود استفاده از آنها در محیط بیرون و در پروژه های نیمه ساخته مناسب باشد. وقتی از یک بالابر مفصلی یا تلسکوپی در پروژه های ساخت و ساز استفاده می شود باید این نکته را در نظر داشت که اپراتور دستگاه حتماً نحوه کار کردن با آن را بداند و اطلاعات مربوط به ایمنی دستگاه را مطالعه کرده باشد تا از وقوع سوانحی مثل برخورد با موانع بالاسری مثل سیم های برق جلوگیری کند.

جابجایی وسایل در انبارها

بالابرهای ثابت انبار از پرکاربردت ترین نوع بالابرهای صنعتی به شمار می آیند. در انبارها به دلیل ظرفیت بالای مورد نیاز و استفاده زیاد از دستگاه، کیفیت بالابر اهمیت زیادی دارد. بالابرهای انبار بهترین مکانیزم برای بالابرهای انبار هستند که عمر زیادی داشته و سازه فولادی آنها قدرت تحمل وزن بار زیاد را دارد.

استفاده بالابر در بازرسی ایمنی

به یک هواپیمای بزرگ یا پل فکر کنید. افراد متخصص چگونه بالای آنها میروند ضمن اینکه ایمنی شان تأمین باشد؟ بالابرهای نفربر که زیر مجموعه بالابر صنعتی می باشند، بهترین گزینه برای حمل مهندسین، تکنیسینها، تعمیرکاران، مسافران و هر فردی که می بایست جهت رسیدن به ارتفاع ایمنی لازم را داشته باشد، هستند.

کاربرد بالابر در شستشو یا تعمیرات پنجره

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که پنجره های ساختمان های مرتفع و برج ها چگونه تمییز می شوند؟ این کار توسط اپراتورهای بالابر صنعتی صورت می گیرد. از پنجره های ساختمان هایی با ارتفاع 50 متر گرفته تا پنجره های کوچک در محیط داخل ساختمان توسط این ماشین آلات صورت می پذیرد. حتی با یک بالابر سیزری کوچک می توان این امور را در سطوح پایین تر انجام داد.

کاربرد بالابر در امور باغبانی و چیدن میوه

یک سری از بالابرهای صنعتی با نام "بالابر گیلاس چین" شناخته می شوند. همانطور که از اسمش مشخص است این نوع بالابر جهت چیدن میوه هایی همچون گیلاس و آلبالو طراحی و ساخته شده است. البته این اسم جنبه مصطلح دارد چرا که از این دستگاه جهت رسیدگی به انواع درخت های میوه و چیدن میوه آنها استفاده می شود. بالابر مخصوص چیدن میوه قابلیت حرکت و تعادل در سطوح ناهموار باغ ها را دارد ضمن اینکه می تواند از مسیرهای باریک و نامنظم عبور کند.

تعمیر و نگهداری خطوط و شبکه های برق

بالابرهای بوم دار تلسکوپی بهترین گزینه برای انجام این امور هستند. این بالابر هیدرولیکی با دارا بودن بازوهای طویل قابلیت دسترسی به نقاط دور در جهت عمود یا افق را داراست. اپراتور با کنترل بوم، سکوی دستگاه را دقیقاً زیر نقطه مد نظر قرار می دهد. عموماً برقکارها از این نوع ماشین برای تعمیر و نگهداری سیم های تلفن، ترانسفورماتورها و سایر تجهیزات الکتریکی که بالاتر از سطح زمین قرار دارند استفاده می کنند. برای انجام اینگونه امور برقی که در داخل ساختمان هستند، بالابر سیزری کوچک با ارتفاع محدود ترجیح داده می شود.

کاربرد بالابر در نگهداری از درختان

اغلب بالابر نفربر بوم دار تنها گزینه دسترسی به نقاط مرتفع درختان هستند که معمولاً نمی توان براحتی به این نقاط دست یافت. افراد متخصص نگهداری از درختان از این نوع بالابر صنعتی جهت هرس کردن شاخه ها، قلمه زدن آنها و رسیدگی به شاخه های بالایی درختان استفاده می کنند. بالا رفتن از یک درخت خطرات جدی در پی دارد و یک بالابر هوایی می تواند براحتی از این خطرات جلوگیری کند.

رویدادهای ویژه و کارهای سرگرمی

در برگزاری بسیاری از مراسم و رویدادهای فرهنگی و هنری از بالابر صنعتی استفاده می شود. چرا که برگزاری چنین برنامه هایی که ظاهر تفریحی و سرگرمی دارند مستلزم انجام بسیاری امور فنی و عمرانی است که غالباً در ارتفاع انجام می گردد.

استفاده بالابر در وقایع ورزشی

جهت راه اندازی سیستم های روشنایی ورزشگاه ها و استادیوم های ورزشی از بالابرهای مفصلی استفاده می شود. همچنین برای تعمیر اسکوربوردهای مجموعه های ورزشی از بالابرهای بوم دار تلسکوپی که تحت زاویه عمل می نمایند، استفاده می گردد. همچنین در برخی وقایع ورزشی نیروهای امنیتی و پلیس برای نظارت بهتر روی جمعیت تماشاچی روی بالابرهای نفربر قرار می گیرند و امنیت موقعیت را تضمین می سازند.

استفاده بالابر در تعمیر و نصب رولرکوسترها و سایر وسایل شهربازی

وجود یک بالابر در شهربازی به منظور نگهداری از رولرکوستر ضروری است و باید بطور ثابت آنجا باشد، زیرا این وسیله بسیار حساس بوده و باید بطور مداوم مورد بازرسی قرار گیرد. جهت بازرسی ریل هایی که معمولا ارتفاع زیادی از سطح زمین دارند می بایست بازرس یا اپراتور خود را توسط بالابر نفربر به آنجا برساند.

کاربرد بالابر در مراکز خرید و پاساژها و انبارها

بالابرهای صنعتی ابعاد و ظرفیت های مختلفی دارند که هر کدام در مواردی کاربرد دارند. بالابرهای سیزری ابعاد نسبتاً کوچکتری در مقایسه با یک بالابر تلسکوپی یا یک بالابر مفصلی دارد و معمولاً جهت کار در فضای بسته (درون ساختمان) بکار می رود. البته انواعی از بالابر آکاردئونی وجود دارد که مجهز به سکوهای عریض و طویل بوده یا بعضاً سکوی آنها دارای یک یا دو سبد کشویی می باشد و ظرفیت حمل بالایی نیز دارند، این نوع دستگاه ها در فضای بیرون نیز کارایی بسیاری خواهند داشت. سبد بالابر قیچی برقی بواسطه بازوهای ضربدری خود و فقط در راستای عمود و مستقیماً روی شاسی خود بالا می رود. آنها در بسیاری از پروژه های تعمیر و نگهداری ساختمانی کاربرد دارند. بسیاری از بالابرهای سیزری برقی با سکوهای باریک ساخته شده اند و در انبارها برای حمل بارهای مختلف استفاده می شوند. آنها دود نمی کنند و برای کار در اطراف شهروندان و کارگران بی خطر هستند.
بسیاری از کارخانه های بسته بندی دارای بالابرهای صنعتی هستند که می توانند جعبه ها، بسته ها، تجهیزات و سایر محصولات صنعتی را در خود جای دهند. این بالابرهای هوایی ویژه، دارای سکوی بزرگتر با فضای اضافی هستند.

برخی از کاربردهای متداول یک بالابر هیدرولیکی

آنها می توانند برای بارگیری و تخلیه وسایل سنگین از یک کامیون استفاده شوند. این آسانسورها را می توان مکررا و به آسانی بالا برده و همچنین به همان صورت پایین آورد و به شما اجازه بارگیری و تخلیه بارهای بسته بندی شده را می دهد. نیازی به گفتن نیست که این امر موجب صرفه جویی زیادی در زمان و انرژی می شود. همچنین، این نوع بالابر به طور خاص در اسکله ها و بنادر کارایی بسیار مفیدی دارند. همچنین چنین آسانسوری می تواند برای انتقال کارگران، تکنسین ها و کارگران در محل کار استفاده شود. این وضعیت معمولا در مورد کار سیم کشی انجام می شود که باید در یک ارتفاع مشخص انجام گردد. بالابر هیدرولیکی دارای یک سکو یا کابین امن می باشد تا انجام کار در ارتفاع با آسودگی خاطر صورت پذیرد.

استفاده از بالابر هیدرولیکی ثابت در مکان هایی مثل انبارها تقریبا غیرممکن است، زیرا بارگیری و تخلیه زیاد باید در فواصل کوتاه انجام شود. بالابر هیدرولیکی مجهز به چرخ (متحرک) یک راه حل ایده آل برای انجام چنین کارهایی است.
برای تهیه یک بالابر هیدرولیکی باید دقت داشت تا از یک تولیدکننده معتبر صورت گیرد. چرا که در چنین دستگاه هایی استفاده از قطعات و لوازم با کیفیت بسیار حائز اهمیت است. همچنین می توان از بابت امور خدمات و تعمیر و نگهداری نیز آسوده خاطر بود.